Co, gdzie, kiedy
Poniedziałek, 1 sierpnia 2016 17:02

Letnie Koncerty Organowe w Oświęcimiu (lipiec-sierpień)

Oświęcimskie Centrum Kultury oraz Parafia św. Maksymiliana zapraszają do kościoła św. Maksymiliana w Oświęcimiu na cykl koncertów organowych. Kierownictwo artystyczne koncertów- dr hab. Witold Zalewski. Wstęp wolny.
Letnie Koncerty Organowe 2016
4.07-1.08.2016

Młodzi artyści
Łukasz Kołakowski – organy
Chór "Cantantes Angelicus" pod dyrekcją Kingi Brandys-Wójciak
poniedziałek, 4 lipca 2016, godz. 19:00

program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata, Adagio i Fuga C-dur, BWV 564
"Kommst du nun, Jesu vom Himmel herunter", BWV 650
Robert Schumann (1810-1856)
6 Studien in kanonischer Form: nr 5 h-moll - Nicht zu schnell
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej Święty "Święty Boże" op. 38
Jacques Arcadelt (1507-1568)
Ave Maria
Pavel Grigorievich Chesnokov (1877-1944)
Blagoslovi dushe, moia, Gospodi, op. 9, nr 18
Feliks Nowowiejski (1877-1946)
Parce Domine
Karl Jenkins (1944*)
Adiemus: Song of Sanctuary, cz. 7 Amate adea
Grzegorz Miśkiewicz (1969*)
In te, Domine
O salutaris hostia
Leonard Cohen (1934*)
Hallelujah

Łukasz Kołakowski ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku w klasie fortepianu. Obecnie jest studentem III roku Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie organów prof. Elżbiety Karolak i dra Jarosława Tarnawskiego. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce oraz w Niemczech prowadzonych przez: Martina Schmedinga, Ludgera Lohmanna, Martina Sandera, Petera van Dijka, Balazsa Szabo, Petera Planyavskiego, Marka Toporowskiego, Irenę Wisełkę-Cieślar, Krzysztofa Urbaniaka, Radosława Marca. W sierpniu 2015 roku został laureatem II nagrody V Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. W grudniu 2015 roku zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Bachowskim Konkursie Organowym w Krakowie. W marcu 2016 roku został półfinalistą II Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Kurta Bosslera we Freiburgu. Jest organistą liturgicznym, współpracuje z chórami.

Chór "Cantantes Angelicus" rozpoczął swoją działalność w lutym 2013 roku pod kierunkiem Kingi Brandys-Wójciak. Działa przy Miejskim Ośrodku Kultury w Rabce-Zdroju. Jest laureatem wielu konkursów i przeglądów. Zdobył, m.in. Grand Prix X Festiwalu Pieśni Maryjnych "Ave Maryja" w Osielcu (2014), I miejsce w Nowohuckim Konkursie Kolęd w Krakowie (2014), Złotą Strunę oraz III nagrodę na XVI Małopolskim Konkursie Chórów w Niepołomicach (2014), Srebrny Dyplom w V Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych w Krakowie (2014). W 2014 roku został finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd w Będzinie. W 2015 roku w Przeglądzie Chórów Regionu Kraków, Projektu Akademia Chóralna - Śpiewająca Polska, organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki, chór zdobył Złote Pasmo oraz wyróżnienie specjalne. Pod koniec 2015 roku chórzystki wywalczyły Srebrny Dyplom na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie. W 2015 roku nagrał płytę "Kolędy i Pastorałki z Doliny Raby", zapraszając jednocześnie do projektu muzyków: zespół "Airis Quartet", Sławomira Bernego, Szymona Kamykowskiego, Jakuba "Bobasa" Wilka, Błażeja Knopka. W 2015 roku odbyła się również prapremiera Tryptyku "Pejzaż Rabczański" do słów rodzimej poetki Antoniny Zachary-Wnękowej i muzyki Renate Stivrine. "Cantantes Angelicus" współpracuje z wieloma zespołami, chórami oraz solistami na terenie kraju. Biorąc udział w licznych imprezach i organizując różne koncerty chór wspiera Fundację na Rzecz Chorych na Mukowiscydozę oraz Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Rabce-Zdroju.

Daniel Zaretsky (Rosja) – organy
Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa
poniedziałek, 11 lipca 2016, godz. 19:00

program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga C-dur, BWV 545
"Schmucke Dich, o liebe Seele" BWV 654
"Wir glauben" BWV 680
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Sonata D-dur, Wq 70/5
Allegro di molto, Adagio e mesto, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sarabanda z Partity skrzypcowej nr 1
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto L' Estro Armonico nr 5, RV 519
Allegro, Largo, Allegro
Jacques Ibert (1890-1962)
Fantasie
Geor Muffat (1653-1704)
Toccata VIII
Georgi Muschel (1909-1989)
Toccata

Daniel Zaretsky ukończył studia w Konserwatorium Muzycznym w Leningradzie, w klasie fortepianu i organów oraz w Akademii Muzycznej w Helsinkach - z odznaczeniem - w klasie organów u prof. K. Jussila. Od 1988 roku koncertuje nie tylko w Europie: Niemcy, Szwajcaria, Austria, Włochy, Holandia, Finlandia, Norwegia, Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, Czechy, Słowacja, Izrael, USA, Ameryka Południowa. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: G. Boveta, M.C. Alaina, L. Lohmanna, J. Laukvika, D. Rotha, J. Guillou, H. Vogela, M. Radulescu, H. Fagiusa, P. Kee. Jest laureatem nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach organowych w Rosji, Niemczech, Włoszech, Finlandii. Nagrywa dla radia i telewizji wielu krajów, dokonuje także nagrań CD, jest jurorem konkursów organowych. Jest profesorem Uniwersytetu i Konserwatorium w Petersburgu oraz pierwszym organistą tamtejszej filharmonii.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie harfy B. Lutak-Modrinić (dyplom z odznaczeniem) oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w Niemczech, gdzie studiowała pod kierunkiem Ursuli Holliger. Brała udział w wielu międzynarodowych kursach interpretacji muzyki harfowej prowadzonych przez: C. Michael, U. Holliger, S. McDonald oraz E. Szmyt. Była stypendystką fundacji Helene-Rosenberg-Stifftung we Freiburgu oraz Alfred-Toepfer-Stifftung w Hamburgu. Uczestniczyła w wielu Międzynarodowych Festiwalach Muzycznych, m.in. w Bratysławie (Melos Etos), Warszawie (Warszawska Jesień), Krakowie (Forum Młodych Kompozytorów, Niemiecko-Polskie Sympozjum Harfowe), Wrocławiu (Musica Polonica Nova), Bytomiu (Festiwal Muzyki Nowej), Katowicach (Międzynarodowy Festiwal Harfowy), Łańcucie (Muzyczny Festiwal w Łańcucie). Występowała jako solistka z Kammerorchester Freiburg, Kammerorchester Bad-Krozingen, Johannis Kantorei Frankfurt, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Śląską, Śląską Orkiestrą Kameralną. Dokonała wielu prawykonań utworów kameralnych i solowych, m.in.: J. Pertti, S. Montaque, A. Szymko, A. Szorenkov, W. Widłak, A. Konarski, S. Tesarowicz, P. Sarnecki, M. Kirkoff, J. Szymala. Od 2003 roku jest harfistką Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Koncertuje jako solistka i kameralistka w Polsce oraz poza jej granicami.

Młodzi artyści
Absolwenci Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie
Maria Cebula – organy
Józef Łukasz – organy
poniedziałek, 18 lipca 2016, godz. 19:00

program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga a-moll, BWV 543
"Wer nur den lieben Gott lasst walten" BWV 647
Charles-Marie Widor (1844-1937)
Meditation z I Symfonii c-moll, op. 13
Gordon Young (1919-1998)
Toccata z Suity Katedralnej
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preludium in a Bux WV 158
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
"Vor deinen Thron tret’ich hiermit" BWV 668
Fantazja G-dur, BWV 572
Charles-Marie Widor (1844-1937)
Toccata z V Symfonii organowej f-moll, op. 42

Maria Cebula w 2004 roku rozpoczęła naukę w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej II stopnia w Gliwicach, w klasie organów mgr Brygidy Tomali. Podczas nauki pełniła funkcję organisty w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Gliwicach-Łabędach oraz akompaniowała chórowi parafii św. Gerarda oraz św. Anny w Gliwicach. W 2010 roku podjęła studia w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie w klasie organów dra Marka Wolaka. W 2013 roku otrzymała tytuł licencjata na tejże uczelni, a w 2016 roku uzyskała dyplom studiów magisterskich. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich u wybitnych organistów polskich i zagranicznych. Koncertowała, m.in.: na IX i XI Dniach Muzyki Kościelnej w archidiecezji Krakowskiej w kościele pw. św. Floriana oraz św. Stanisława na Dąbiu, w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bukowinie Tatrzańskiej, kościele pw. Wszystkich Świętych, św. Anny w Gliwicach, kościele św. Trójcy w Bytomiu. Podczas studiów angażowała się w działalność koła naukowego Congaudeant biorąc udział w licznych koncertach w Polsce i poza jej granicami. Należy do chóru Psalmodia prowadzonego przez dra hab. Włodzimierza Siedlika oraz Krakowskiego Chóru Żeńskiego, prowadzonego przez dr Katarzynę Śmiałkowską.

Józef Łukasz rozpoczął naukę muzyki w 2000 roku w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu, w klasie fortepianu mgr Grażyny Święchowicz. W 2005 roku rozpoczął naukę w klasie organów mgr Tomasza Gronkowskiego. Od 2011 roku kontynuował naukę gry na organach w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, w klasie organów dra Marka Wolaka. Dyplom studiów magisterskich uzyskał w 2016 roku. Koncertował w wielu kościołach archidiecezji krakowskiej, m.in.: w kościele pw. św. Floriana z okazji IX Dni Muzyki Kościelnej, w kościele pw. św. Anny, w kościele pw. św. Marcina oraz w kościele pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w ramach działalności w kole naukowym Congaudeant, w kościele pw. św. Katarzyny w Nowym Targu oraz w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bukowinie Tatrzańskiej w ramach X Ferii z Muzyką Organową. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych organistów z Polski i Europy. Jego działalność muzyczna nie ogranicza się tylko do gry na organach. Podczas studiów śpiewał w studenckim kwartecie na koncertach organizowanych przez Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej. Należy do chóru Psalmodia oraz Krakowskiego Chóru Męskiego.

Wacław Golonka – organy
Dawid Biwo – bas
Maciej Lulek – skrzypce
poniedziałek, 25 lipca 2016, godz. 19:00

program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga G-dur, BWV 541
Aria z Pasji Mateuszowej "Gerne will ich mich bequemen" BWV 244
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Sonata F-dur op. 1, nr 12
Adagio, Allegro, Largo, Allegro
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Aria Manoah z opery Samson pt. "How willing my paternal love" HWV 57
Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonata D-dur, op. 65
Andante, Andante con moto, Allegro maestoso
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Aria z Kantaty BWV 35 "Hier, in meines Vaters Stätte"
Marco Enrico Bossi (1861-1925)
Adagio
César Franck (1822-1890)
Panis Angelicus
Marian Sawa (1937-2005)
Obrazki taneczne

Wacław Golonka jest organistą, doktorem habilitowanym Akademii Muzycznej w Krakowie. Wykształcenie muzyczne otrzymał w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka. Dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach otrzymał z wyróżnieniem. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii, gdzie oprócz pierwszej nagrody otrzymał wyróżnienia. Występował w wielu europejskich katedrach - w Wiedniu, Chartres, Lozannie, salach koncertowych Filharmonii Narodowej w Warszawie, Berliner Philharmonie, Nottingam Albert Hall, Meistersingerhalle w Norymberdze, Cleveland Museum of Art, sali austriackiego radia ORF w Wiedniu, słowackiego radia w Bratysławie oraz wielokrotnie w sali B. Smetany w Pradze. W 1997 roku zagrał serię koncertów w USA, odbył także trzykrotnie tourneé po Republice Południowej Afryki występując w najważniejszych ośrodkach muzycznych kraju. Występował jako solista z orkiestrami Radio Philharmony Orchestra w Pretorii, z Filharmonią Bydgoską i Brneńską, praskim FOK, Concerto Avenna, Bielską Orkiestrą Kameralną, Cappelą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy Pawła Łukaszewskiego. Nagranie znalazło się na płycie z kompozycjami autora koncertu, która otrzymała nagrodę Fryderyka w 2008 roku. Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Nagrywał dla holenderskiego radia Hilversum, niemieckiego Bayerischer Rundfunk, austriackiego ORF, Radia Słowackiego oraz Czeskiej Telewizji. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Szerokim polem jego działalności jest praca związana z organizacją festiwali muzycznych. Prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, w akademiach muzycznych w Gdańsku, Poznaniu i Hochschule für Musik und Theater w Lipsku oraz kurs interpretacji muzyki organowej w kościele św. Tomasza w Lipsku.

Dawid Biwo jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem, m.in.: I nagrody w Konkursie im. M. Karłowicza w Krakowie, I nagrody w Konkursie im. L. Różyckiego w Gliwicach, nagrody specjalnej X Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie - Muzycznego Forum Młodych 2010 pod patronatem Austriackiego Forum Kultury. Był finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Heraclei Darclée w Braili. Brał udział w wykonaniach dzieł: Pasja wg św. Mateusza, Magnificat, Wachet auf, ruft uns die Stimme J.S. Bacha, Brockes Passion, Hercules i Acis, Galatea e Polifemo G.F. Händla, Completorium G.G. Gorczyckiego, Pory roku J. Haydna, Requiem i Msza koronacyjna W.A. Mozarta. Na scenie zadebiutował w operze B. Galuppiego L’ amante di tutte w Warszawskiej Operze Kameralnej pod dyrekcją T. Karolaka. Występował w Operze Krakowskiej (jako Papageno w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta i Victor w Yermie P. Bowlesa) i Krakowskiej Auli Florianka (Fairy Queen H. Purcella). Współpracował i współpracuje jako solista z dyrygentami: M.J. Błaszczyk, J. Swoboda, J.T. Adamus, P. Przytocki, P. Esswood, A. Borzym i zespołami: Arte dei suonatori, Capella Cracoviensis, Ensamble Barocum, Risonanza, Il Giardino d’ Amore, Orkiestra Historyczna.

Maciej Lulek jest koncertmistrzem orkiestry Sinfonietta Cracovia, adiunktem Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracował jako solista lub kameralista z wieloma wybitnymi artystami: N. Marriner, P. Amoyal, L. Maazel, K. Penderecki, J. Dybał, J. Maksymiuk, A. Wit, M. Wengerov, J. Axelrod, V. Giergiev, G. Kremer, S. Goetzel, M. Maisky, P. Anderszewski, V. Spivakov, G. Zhyslin, J. Carreras, M. Lethiec, K. Kenner. Jest laureatem nagrody przemysłu fonograficznego Fryderyk 2006 oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej im. K. Pendereckiego w Krakowie w 2001 roku. Zapraszany jest regularnie do jury konkursów skrzypcowych. Prowadzi kursy i seminaria skrzypcowe dla młodzieży. W 2005 roku wykładał na University of Suwon w Korei Południowej. Współtworzy zespół Malawski Trio propagując głównie polską muzykę kameralną. Prawykonał, m.in. dedykowane mu utwory B. Schaeffera i A. Walacińskiego.

Witold Zalewski – organy
Edyta Fil – flet
Ekaterina Antokolskaya (Rosja) – wiolonczela
poniedziałek, 1 sierpnia 2016, godz. 19:00

program:
Feliks Nowowiejski (1877-1946)
IV Koncert organowy op. 56, nr 4
Maestoso Solenne. Allegro con spirito "Ks. Jan Bosco Święty"
Andantino scherzando "Św. Jan Bosco wśród młodzieży"
Finale "Rezurekcja w kościele Ks. Salezjanów w Krakowie"
Daniele Zannettivich (1950*)
Arie Hiszpańskiego Renesansu na flet altowy i wiolonczelę
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Allamande z Suity na wiolonczele solo nr 5, c-moll
Antonio Vivaldi (1678-1741)
"La notte" - Concerto in g-moll na flet i wiolonczelę RV 439
Largo, Presto, Largo, Presto, Largo, Allegro
César Franck (1822-1890)
Preludium, fuga i wariacje h-moll
Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755)
Sonata V na flet altowy i wiolonczelę
Moderement, Allemande. Goyment, Gracieusement, Legerement
Louis Vierne (1870-1937)
Carillon de Westminster

Witold Zalewski ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in.: w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem "Pro eclesia et Pontifice".
Edyta Fil ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. E. Dastych-¬ Szwarc w 1999 roku. W 2004 roku ukończyła studia podyplomowe w Conservatoire National de Region de Strasbourg we Francji w klasie fletu Mario Caroli i Clair Gentilhome oraz klasę muzyki kameralnej u Kreig Goodman. Doskonaliła swoją technikę wykonawczą biorąc udział w master¬ classes u wielu znakomitych pedagogów: J. Baker, S. Milan, P.L. Graff, S. Cherier, Ph. Bernold, P. Maisen, A. Adorian, B. Fromange, G. Bakstresser. Jest laureatką II miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie (1992) oraz na Międzynarodowych Konkursach Muzyki Kameralnej: w Castel¬ Fidardo we Włoszech (1995), IV nagrody w Klingenthal w Niemczech. Jest solistką Filharmonii w Moskwie i zespołu muzyki współczesnej Galeria Aktualnej Muzyki GAM¬-ensemble. Jako solistka występowała z Rosyjską Kameralną Orkiestrą (Kursk 2011, 2012), Kameralną Orkiestrą Wremiena Goda (Moskwa 2010, 2011, 2012, 2016), Orkiestrą Polskiego Radia pod batutą W. Rajskiego (Warszawa 2000). Prowadziła master class oraz koncertowała w Rachmaninowskim Zale Moskiewskiego Konserwatorium (2009), na Festiwalach: Drugoje Prostranstwo w Moskiewskiej Filharmonii (2010, 2012, 2014), Moskiewska Jesień, Wozwraszczenie (Moskwa 2008), Alternatywa 20 (Moskwa 2006), Laboratorium (Warszawa 2005). Występowała również w Austrii, Chorwacji, Hiszpanii, Francji, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Maroko i Szwajcarii.

Ekaterina Antokolskaya ukończyła moskiewską średnią szkołę im. Gniesinych w klasie T. Prochorowej, Moskiewskie Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w klasie D. Szapowałowa. Doskonaliła swoją technikę na kursach mistrzowskich u: A. Bilsma, A. Kniaziewa, W. Birina, R. Sapożnikowa. Jako solistka występowała z kameralną orkiestrą Moskiewskiej Państwowej Kapeli im. Czajkowskiego oraz z Orkiestrą Kameralną Rosyjska Kamerata. Występuje w Państwowej Akademickiej Symfonicznej Orkiestrze Rosji. Współpracowała z dyrygentami: G. Rożdiestwienski, M. Roztropowicz, W. Polanski. Jest solistką zespołu muzyki współczesnej Galeria Aktualnej Muzyki GAM-ensemble, laureatką międzynarodowych konkursów zespołów kameralnych i festiwali: Sztuka XXI wieku (2009 – I miejsce), IX Międzynarodowego Festiwalu Musica Classica (2011, 2014 – II miejsce), II Bachowskiego Festiwalu Od Bożego narodzenia do Bożego narodzenia, Festiwalu Ars longa (2011), Międzynarodowego Festiwalu Moskiewska Jesień (2012, 2014), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Inna przestrzeń (2012). Jako solistka i kameralistka występowała w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Maroko, Chinach, Korei Południowej.

Targi
Reklama
komentarze
Reklama
Reklama
Intermed
Najczęściej czytane
    Reklama
    Reklama
    Mazda CX-60
    Pod naszym patronatem
    Partnerzy malopolskaonline.pl